Public Food Diplomacy handlar om mat
och representation. Att stärka ett lands eller företags varumärke genom
mat och måltidsupplevelser. I Ny Nordisk Mats fall handlar det om att nordisk
mat bör användas som en synlig och smaklig del av det nordiska varumärket och
genom detta ge uttryck för våra grundläggande värden och vårt samhälle.
Ett annat existerande
begrepp för liknande företeelser är Gastro Diplomacy som myntades
i starten av 2000-talet då Thailand genomförde en kampanj, Global Thai, i syfte
att öka antalet thairestauranger internationellt och därmed marknadsföra
Thailand genom landets matkultur. Kampanjen var en succé och idag använder
länder som Taiwan, Indien och Korea sig av Gastro Diplomacy.
Ingen av ovan två nämnda
begrepp är särskilt vedertagna och det är svårt att finna särskilt många artiklar
publicerade eller få fram en tydlig definition. Därför
vill jag testa ett alternativt begrepp ”Nordic Food Diplomacy” för det
fortsatta arbetet i projektet. Ett begrepp med
tydligare signaler att det är ett Nordiskt fokus och som är lättare att ta till
sig.
Innebörden av Public Food
Diplomacy är inte ny, mat och representation går hand i hand genom historien. Man kan säga att det är
en utveckling av diplomatin i stort. Diplomati associeras kanske mest med
hemliga möten och förseglade depescher. Detta ville man ändra efter kalla
kriget och införde då begreppet Public Diplomacy, som då innebar t.ex.
kulturella utbyten, bistånd, etc. Senare inkluderade man även maten i denna
term, då det franska köket började få ge plats för andra kök, även i
diplomatiska kretsar. I Norden är vi duktiga på att
använda maten i vår representation och det finns en medvetenhet om betydelsen att
skapa en speciell måltidsupplevelse. Redan under slutet av 1800-talet använde
de nordiska länderna nordisk mat för att skapa uppmärksamhet kring sina
respektive länders paviljonger under de stora världsutställningarna.
Idag finns många exempel
på ambassader som har duktiga kockar som lagar nordisk mat av nordiska råvaror.
Det finns också många innovativa samarbetsprojekt
på det nordiska planet kring mat. Denna vecka äter 45 000 skolbarn i
Washington DC nordisk mat och tidigare i år genomfördes Nordic Food Days i
samma stad.
I vårt fortsatta arbete med ”Nordic Food
Diplomacy” ligger fokus på att i större skala föra ut den nordiska maten i världen.
No comments:
Post a Comment