31/10/2011

Charlotta Ranert, Sverige: Borde Nordisk Public Food Diplomacy kallas ”Nordic Food Diplomacy”?


Public Food Diplomacy handlar om mat och representation. Att stärka ett lands eller företags varumärke genom mat och måltidsupplevelser. I Ny Nordisk Mats fall handlar det om att nordisk mat bör användas som en synlig och smaklig del av det nordiska varumärket och genom detta ge uttryck för våra grundläggande värden och vårt samhälle. 

Ett annat existerande begrepp för liknande företeelser är Gastro Diplomacy som myntades i starten av 2000-talet då Thailand genomförde en kampanj, Global Thai, i syfte att öka antalet thairestauranger internationellt och därmed marknadsföra Thailand genom landets matkultur. Kampanjen var en succé och idag använder länder som Taiwan, Indien och Korea sig av Gastro Diplomacy. 

Ingen av ovan två nämnda begrepp är särskilt vedertagna och det är svårt att finna särskilt många artiklar publicerade eller få fram en tydlig definition. Därför vill jag testa ett alternativt begrepp ”Nordic Food Diplomacy” för det fortsatta arbetet i projektet. Ett begrepp med tydligare signaler att det är ett Nordiskt fokus och som är lättare att ta till sig.

Innebörden av Public Food Diplomacy är inte ny, mat och representation går hand i hand genom historien.  Man kan säga att det är en utveckling av diplomatin i stort. Diplomati associeras kanske mest med hemliga möten och förseglade depescher. Detta ville man ändra efter kalla kriget och införde då begreppet Public Diplomacy, som då innebar t.ex. kulturella utbyten, bistånd, etc. Senare inkluderade man även maten i denna term, då det franska köket började få ge plats för andra kök, även i diplomatiska kretsar. I Norden är vi duktiga på att använda maten i vår representation och det finns en medvetenhet om betydelsen att skapa en speciell måltidsupplevelse. Redan under slutet av 1800-talet använde de nordiska länderna nordisk mat för att skapa uppmärksamhet kring sina respektive länders paviljonger under de stora världsutställningarna.
Idag finns många exempel på ambassader som har duktiga kockar som lagar nordisk mat av nordiska råvaror.  Det finns också många innovativa samarbetsprojekt på det nordiska planet kring mat. Denna vecka äter 45 000 skolbarn i Washington DC nordisk mat och tidigare i år genomfördes Nordic Food Days i samma stad.
I vårt fortsatta arbete med ”Nordic Food Diplomacy” ligger fokus på att i större skala föra ut den nordiska maten i världen. 

Charlotta Ranert, projektledare för Public Food Diplomacy, charlotta@charlottaranert.se

No comments:

Post a Comment