Vi, Måltidsvision, har tillsammans med det svenska
förpackningsföretaget Korsnäs haft ett taste event på årets Luxe
Pack- mässa i oktober i Monaco. Besökarna fick koppla svenska smaker till tre
olika vita pappersförpackningar. Att använda mat och dryck på
detta sätt skapade en hel del ”höjda” ögonbryn och intresse
bland besökarna. Tanken var att skapa en diskussion kring vad olika
förpackningar förmedlar och använda mat och dryck för att även
ta upplevelsen och bedömningen fysiskt in i sin kropp. Du som
individ bedömer hur smakerna kopplas till de olika förpackningarna
utifrån dina erfarenheter, kultur och uppväxt. De tre smakerna var,
fläder och äpple, råsaft på blåbär med mynta och marinerade
hjortron täckt av vit chokladmousse. Eventet var ett spännande och
givande verktyg för att skapa interaktion mellan säljare och kund.
Mat och dryck som ett marknadsföringsverktyg på en ny nivå.
Besökarna bjöds även under två
dagar på en smakvandring i den svenska skogen. Genom gestaltningen
ville vi få fram känslan av att plocka de exklusiva smakerna från
skogen; saltat och lättrökt renkött på rågsurdegsknäcke med en
harsyrecremé och torkade blåbär, svampplockarens fynd toppad med
Kalixlöjrom samt en söt smak där färskost, lingon, blåbär
marinerade i granskottssirap serverades på en krispig botten med
ängsyreblad.
Björn Ylipää, Måltidsvision, Sverige
www.maltidsvision.se
Låter fantastiskt - vad kom man fram till, var det processen man vill komma åt eller ett slutresultat för den perfekta matförpackningen !?
ReplyDelete