25/10/2011

Björn Ylipää, Sverige: Hur smakar en form?


Vi, Måltidsvision, har tillsammans med det svenska förpackningsföretaget Korsnäs haft ett taste event på årets Luxe Pack- mässa i oktober i Monaco. Besökarna fick koppla svenska smaker till tre olika vita pappersförpackningar. Att använda mat och dryck på detta sätt skapade en hel del ”höjda” ögonbryn och intresse bland besökarna. Tanken var att skapa en diskussion kring vad olika förpackningar förmedlar och använda mat och dryck för att även ta upplevelsen och bedömningen fysiskt in i sin kropp. Du som individ bedömer hur smakerna kopplas till de olika förpackningarna utifrån dina erfarenheter, kultur och uppväxt. De tre smakerna var, fläder och äpple, råsaft på blåbär med mynta och marinerade hjortron täckt av vit chokladmousse. Eventet var ett spännande och givande verktyg för att skapa interaktion mellan säljare och kund. Mat och dryck som ett marknadsföringsverktyg på en ny nivå.

Besökarna bjöds även under två dagar på en smakvandring i den svenska skogen. Genom gestaltningen ville vi få fram känslan av att plocka de exklusiva smakerna från skogen; saltat och lättrökt renkött på rågsurdegsknäcke med en harsyrecremé och torkade blåbär, svampplockarens fynd toppad med Kalixlöjrom samt en söt smak där färskost, lingon, blåbär marinerade i granskottssirap serverades på en krispig botten med ängsyreblad.

Björn Ylipää, Måltidsvision, Sverige
www.maltidsvision.se 

1 comment:

  1. Låter fantastiskt - vad kom man fram till, var det processen man vill komma åt eller ett slutresultat för den perfekta matförpackningen !?

    ReplyDelete