28/06/2011

Johan Andersson Anell, Sverige: Ny Nordisk Mat måste nå brett

I fredags var det midsommarafton. Kanske är det den dag som mer än någon annan står för den svenska och nordiska matkulturen. Det är färskpotatis och matjessill, kanske även en nubbe och så det självklara inslaget: jordgubbar. Det är traditionell mat som de flesta har fått lära sig att tycka om. Frågan är dock hur man kan utveckla den traditionella matkulturen och skapa ett nytt nordiskt kök som når en större allmänhet.

Denna vecka startar satsningen på Mitt Kök, Sverigeresan, i Sverige. Sverigeresan är ett sätt att väcka allmänhetens nyfikenhet kring de svenska (och då självklart de nordiska) smakerna och nå ut med historier kring råvarornas ursprung och vilken potential de innehar. På åtta orter i Sverige, från norr till söder, kommer en matmarknad att äga rum där man kan finna råvaror från den aktuella regionen. Det kommer även att arrangeras seminarier. Varje seminarium kommer att behandla olika ämnen och vid det första tillfället som äger rum denna vecka handlar det om den offentliga måltiden. Vid varje nedslag kommer det också att finnas en tillfällig restaurang, där den svenska deltagaren i Bocuse d’Or 2010 Tommy Myllymäki, kommer att stå för menyn. För 1250 sek kan du få en fem-rätters middag som du sent glömmer. Inte nog med det, Sverigeresan kommer även att sändas på TV.

Tanken att försöka nå den intresserade allmänheten för att väcka intresset kring de nordiska smakerna är viktigt för att det ska skapas ett brett genomslag kring Ny Nordisk Mat. Där är Sverigeresan ett bra exempel.

För min del var midsommarafton väldigt lyckad. Jag åt matjessill i stort sett hela dagen men fick även prova ett nytt inslag under min annars traditionsrikt inrutade midsommarlunch, nämligen alldeles nyfångad strömming som stektes och serverades till lunchen. Och som tillbehör blev det lagom många nubbar.

No comments:

Post a Comment