01/02/2013

Urban farming är snart här - i stor skala!


 På konferensen i Oslo hade vi inslag om ”Urban farming” - odlingar i staden. Döm av min förvåning när jag igår, på mitt lunchställe i Linköping, hamnade mitt upp i ”The World Summit of Urban Agric...ulture”. Personer från hela världen diskuterade denna nya form av matproduktion.

Förvåningen blev inte mindre när jag strax efter blev informerad om att världens första höghus med urban farming, i kombination med kontor, inte skulle byggas i Dubai, som jag läst i Illustrerad Vetenskap. Istället skulle det byggas Linköping, bara några kilometer ifrån där jag bor. Klart om två år! http://plantagon.com/urban-agriculture/vertical-greenhouses
Se även diskussionen i lokaltidningen http://www.corren.se/asikter/debatt/

Dock blev jag konfunderad, när ansvariga personer berättade vad som skall växa i dessa jättestora växthus. Thailändsk kål som skulle spejas med näringslösning. Det är nog inget fel på kål från Thailand, men låt detta inte bli en teknisk fråga!

Omtumlad vacklade jag ut från min förlängda lunch och insåg att det är hög tid för oss som älskar mat att ha åsikter om denna nya form av matproduktion. Byggnaden i Linköping ingår visserligen i ett utvecklingsprojekt, där målgruppen är stora städer på mer sydliga breddgrader. Men här har vi verkligen chans att påverka framtidens matproduktion även utanför Norden.
 
Magnus Gröntoft, programkoordinator Ny Nordisk Mat II

No comments:

Post a Comment