29/05/2012

Matturism i Norden


En person som reser för att få unika och minnesvärda måltidsupplevelser i andra länder, regioner eller områden definieras som en matturist enligt International Culinary Tourism Association. 
Många nordiska turistorganisationer arbetar redan med matturism i en eller annan form. Danska Bornholm, Skåne i Sverige och Akershus samt Östfold i Norge, för att nämna några, har under många år marknadsfört maten och drycken som "unique selling point" för just deras region.

Denna vecka samlas ett tjugotal personer som arbetar med matturism i Norden till en två-dagars workshop på temat ”Norden som gastronomisk region”. Workshopens syfte är att starta en nordisk dialog kring matturism genom kunskapsförmedling och nätverkande. Målet för arrangemanget är att identifiera ett eller flera potentiella samarbeten. Musik, matlagning och kortspel är bara några av de annorlunda element som ryms under workshopens två dagar, som utspelar sig dels på PS Matsalar, dels på Restaurangakademin.

Deltagarna kommer i högsta grad att få uppleva minnesvärda och unika måltidsupplevelser under kvällens Food Hopping i Stockholm. Food Hopping betyder att man äter måltidens olika delar; förrätt, huvudrätt och dessert på tre olika restauranger. Något som en sann matturist säkert skulle uppskatta!

Det är inte enbart Ny Nordisk Mat som uppmärksammar fenomenet matturism.

En grupp av forskare från Sverige, Kanada och Australien genomför efter många års akademisk forskning ett internationellt matturismprojekt där tiden nu är inne att applicera projektet i näringslivet. Det tänker man göra i, bland annat, Norge, Tyskland, Storbritannien och Italien. Syftet med forskningsprojektet är att bättre förstå matturism och matturisters beteende. Projektet kommer också att öka kunskapen kring hur destinationer kan bli ännu bättre matturistdestinationer som erbjuder minnesvärda och högkvalitativa matupplevelser till alla besökare.

Slutsatserna kommer göra det möjligt för städer och mat- och turistföretag att förbereda och kommunicera de fantastiska matupplevelser som matturister vill ha samt hur vi kan nå matturisterna genom relevant media och starka budskap.

Läs mer om forskningsprojektet här:

Charlotta Ranert, projektledare Nordic Food Diplomacy

1 comment:

  1. Känns mycket aktuellt, själv ser jag Ålands stora potential som matregion, gäller bara att ena regionen.... En liten utmaning!

    ReplyDelete