2011 har varit ett intensivt år då
medvetenheten om Ny Nordisk Mat (NNM) vuxit och allt fler i Norden ser maten som en
möjlighet, utöver en källa till ren överlevnad. Detta märks
också i den norska regeringens ordförandeskapsprogram för Nordiska ministerrådet 2012, där mat fått en tydlig placering. Därför är
förväntningarna höga inför 2012.
Området mat, måltider och matkultur
är ett stort område med många aktiva aktörer. Inom NNM II-programmet har styrgruppen därför beslutat att bara arbeta med
de områden där medvetenheten fortfarande inte är så utbredd, men
där det finns utvecklingsmöjligheter. Nedan tar jag upp två
områden och återkommer till de andra senare.
Mat och måltider som en AKTIV och
MEDVETET inslag vid alla former av möten är ett viktigt område som
behöver uppmärksammas. Trots att vi äter flera gånger per dag
(eller kanske just därför), så ägnar vi förvånansvärt lite tid
för att göra dessa stunder till en aktiv och njutbar del av dagen.
För många nordbor är mat fortfarande något man stoppar i munnen
för att kunna arbete – inget annat. Andra tänker bara på hälsa
när de ser mat. Självklart är båda dessa aspekter av mat
grundläggande, men varför inte göra något mer av maten när vi
ändå skall ägna så mycket daglig tid åt måltider?
Inom området ”Nordic Food Diplomacy”
arbetar vi med detta på tre olika nivåer.
1.Det
Diplomatiska Bordet, där man vill visa vad de nordiska länderna har
och kan.
2.Mat
& Representation, där ett företag eller organisation vill göra
ett gott intryck på gäster av olika slag.
3.Mat
& Möten, som inkluderar alla de oräkneliga vardagsmöten som
dagligen genomförs i Norden.
I de två första grupperna finns nu en
ökande medvetenhet om att mer aktivt använda maten som ett viktigt
inslag under ett besök eller vid en förhandling. Men detta räcker
inte! NNM II vill också påverka alla de personer som förbereder
enklare möten, att medvetet planera för måltiderna, i den övriga
agendan. Vi vill få folk att inse möjligheterna med t.ex. en lunch
och att undvika pinsamheter som t.ex. att servera pasta eller ris vid
ett möte om potatis, eller lamm från Australien då man diskuterar
djurskydd i Norden. Ris, pasta och australiensiskt lamm är också
bra mat, men använd det då för att berätta något! Målet med
kampanjen Mat & Möten är att måltider och kaffepauser inte
skall lämnas åt slumpen. Man behöver inte ha en krona extra för
måltiderna, bara man planerar dem så det blir både en avslappnande
men samtidigt också en kreativ del av ett möte.
Men Ny Nordisk Mat vill gå ytterligare
ett steg. I många sammanhang (de flesta!) vill man skapa tydliga
minnesbilder av ett möte, ett event, en presentation eller en
utställning. Man vill att mottagaren skall komma ihåg just detta
tillfälle, denna produkt eller tjänst, bland ett stort utbud av
andra. Även här kan maten och måltiden förstärka en upplevelse,
men det behöver göras medvetet.
För att bidra till starkare
upplevelser och minnesbilder har NNM II därför blivit uppmanade av
kultur- och näringssektorerna att samarbeta med andra kulturella och
kreativa näringar. Inom denna grupp finns t.ex. film, mode, musik,
dataspel, litteratur, etc. Vi kommer att starta arbete i samband med
några större internationella event och har därför engagerat en ny
projektledare för detta område. Diskussioner förs redan med
flera områden och vi har långt gående planer för samarbete under
filmfestivalen i Cannes, vid dataspelsmässan i San Fransisco och
under designåret i Finland 2012. 2012 kommer därför att bli ett
mycket spännande år.
Jag återkommer i
en senare blogg och skall då berätta om begreppet ”Ny Nordisk
(H)Vardagsmat”, Foodscapes, Tang og Tare, SME och några andra
viktiga områden inom NNM II.
God fortsättning på julen,
Magnus Gröntoft
No comments:
Post a Comment