27/12/2011

Magnus Gröntoft, Sverige: Höga förväntningar inför 2012


2011 har varit ett intensivt år då medvetenheten om Ny Nordisk Mat (NNM) vuxit och allt fler i Norden ser maten som en möjlighet, utöver en källa till ren överlevnad. Detta märks också i den norska regeringens ordförandeskapsprogram för Nordiska ministerrådet 2012, där mat fått en tydlig placering. Därför är förväntningarna höga inför 2012.

Området mat, måltider och matkultur är ett stort område med många aktiva aktörer. Inom NNM II-programmet har styrgruppen därför beslutat att bara arbeta med de områden där medvetenheten fortfarande inte är så utbredd, men där det finns utvecklingsmöjligheter. Nedan tar jag upp två områden och återkommer till de andra senare.

Mat och måltider som en AKTIV och MEDVETET inslag vid alla former av möten är ett viktigt område som behöver uppmärksammas. Trots att vi äter flera gånger per dag (eller kanske just därför), så ägnar vi förvånansvärt lite tid för att göra dessa stunder till en aktiv och njutbar del av dagen. För många nordbor är mat fortfarande något man stoppar i munnen för att kunna arbete – inget annat. Andra tänker bara på hälsa när de ser mat. Självklart är båda dessa aspekter av mat grundläggande, men varför inte göra något mer av maten när vi ändå skall ägna så mycket daglig tid åt måltider?

Inom området ”Nordic Food Diplomacy” arbetar vi med detta på tre olika nivåer.
1.Det Diplomatiska Bordet, där man vill visa vad de nordiska länderna har och kan.
2.Mat & Representation, där ett företag eller organisation vill göra ett gott intryck på gäster av olika slag.
3.Mat & Möten, som inkluderar alla de oräkneliga vardagsmöten som dagligen genomförs i Norden.

I de två första grupperna finns nu en ökande medvetenhet om att mer aktivt använda maten som ett viktigt inslag under ett besök eller vid en förhandling. Men detta räcker inte! NNM II vill också påverka alla de personer som förbereder enklare möten, att medvetet planera för måltiderna, i den övriga agendan. Vi vill få folk att inse möjligheterna med t.ex. en lunch och att undvika pinsamheter som t.ex. att servera pasta eller ris vid ett möte om potatis, eller lamm från Australien då man diskuterar djurskydd i Norden. Ris, pasta och australiensiskt lamm är också bra mat, men använd det då för att berätta något! Målet med kampanjen Mat & Möten är att måltider och kaffepauser inte skall lämnas åt slumpen. Man behöver inte ha en krona extra för måltiderna, bara man planerar dem så det blir både en avslappnande men samtidigt också en kreativ del av ett möte.

Men Ny Nordisk Mat vill gå ytterligare ett steg. I många sammanhang (de flesta!) vill man skapa tydliga minnesbilder av ett möte, ett event, en presentation eller en utställning. Man vill att mottagaren skall komma ihåg just detta tillfälle, denna produkt eller tjänst, bland ett stort utbud av andra. Även här kan maten och måltiden förstärka en upplevelse, men det behöver göras medvetet.

För att bidra till starkare upplevelser och minnesbilder har NNM II därför blivit uppmanade av kultur- och näringssektorerna att samarbeta med andra kulturella och kreativa näringar. Inom denna grupp finns t.ex. film, mode, musik, dataspel, litteratur, etc. Vi kommer att starta arbete i samband med några större internationella event och har därför engagerat en ny projektledare för detta område. Diskussioner förs redan med flera områden och vi har långt gående planer för samarbete under filmfestivalen i Cannes, vid dataspelsmässan i San Fransisco och under designåret i Finland 2012. 2012 kommer därför att bli ett mycket spännande år.

Jag återkommer i en senare blogg och skall då berätta om begreppet ”Ny Nordisk (H)Vardagsmat”, Foodscapes, Tang og Tare, SME och några andra viktiga områden inom NNM II.

God fortsättning på julen,
Magnus Gröntoft

No comments:

Post a Comment