20/11/2011

Kjartan Kristiansen, Færøerne: Trænges sprit til Nordisk mad?


På besøg i andre nordiske lande kan man opleve at blive budt på et af landets mange specialiteter.


I Island kan det være hákallur, i Grønland kan det være mattaq, i Norge lutefisk og i Sverige kan det være surströming. På forhånd er man lidt forberedt, for der går ry af denne ildesmagende ret, som man kun kan spise, hvis man holder sig for næsen og får en stor snaps til. Desværre får man alt for sjældent at vide fra værten, at det med snapsen er en skrøne, og at specialiteten smager ganske udmærket, uden at den skal svømme i snaps. Misforstå mig nu ikke. De nordiske snapse er alle fantastisk velsmagende, så længe de serveres til stuetemperatur og ikke direkte fra fryseboksen, og en nordisk snaps til maden kan være som en god vin. Men, alt med måde.

Hákallur
Den første gang jeg fik hákall, havde jeg ingen mulighed for at få svarta dauða til. Det var enten at tage et stykke eller at vente endnu mange år på at få smage denne islandske specialitet. Den var købt i Kolaportrið – et slags marked i Reykjavík, og jeg skal ikke kunne sige om den var specielt godt lavet. Men den var aldeles velsmagende, selv efter 10-12 stykker, og ganske uden snaps.

Mattaq
Mattaq fik jeg første gang i Sisimiut på Grønland. Det var en fantastisk spise; lidt nøddeagtig i smagen, og den trængte absolut ikke til at blive skyllet ned med en snaps. Senere fik jeg budt mattaq, der desværre var blevet lidt harsktrannet i smagen. Men snaps? Nej, aldeles unødvendig.

Surströming
Endnu har jeg ikke smagt surströming uden også at få snaps til, så det har jeg endnu til gode, og jeg glæder mig.

Få snapsen væk fra Ny Nordisk mad
På Færøerne har vi ikke haft tradition for at få snaps til færøsk mad. Kom du langvejs fra ville værten byde dig velkommen med en god snaps, og hvis vejret var koldt, fik du måske også to for at få varmen i kroppen – og selvfølgelig også for at byde dig velkommen. Men maden blev ikke skyllet ned med snaps. Kun ved festlige lejligheder kunne værten lade en snaps gå rundt for at få løftet stemningen lidt mere, men ikke som en del af bespisningen.

Specialiteter i Ny Nordisk mad
Udenlandske besøgende på Færøerne har de seneste år oplevet at få ny kreerede færøske specialiteter, der er lavet af de gamle færøske specialiteter. Det er især vores gourmet-kokke, der har kreeret de nye retter, hvor de har lagt vægt på at få de unikke og spændende smage frem i råvarerne.

Til stor glæde for vore gæster, der får rigelig brug for deres smagsløg og kan glæde sig over nye smagsoplevelser. Men også til stor glæde for os færinger, for vi får også en ny oplevelse med vores kendte retter, hvor smagene kommer endnu mere til sin ret end til daglig. Den udenlandsk besøgende er spændt på de retter, som han får serveret, og han har ingen medbragt fordom med sig.

Vi har en hel del specialiteter, som vi endnu ikke har kreeret nye retter på, og vi er sten sikre på, at der i de andre nordiske lande er specialiteter, der bare venter på at blive løs revet fra snapsesyndromet.
Vi glæder os til at smage både deres og vore egne nye nordiske retter. Og lad os derudover få mulighed for at købe de ypperlige svenske, norske og finske snapse. Vi kan også anbefale de færøske snapse.

Kjartan Kristiansen 

No comments:

Post a Comment