22/09/2011

Johan Andersson Anell, Sverige: Kvalitet, ursprung, mervärden och prisvärdhet

Kvalitet, ursprung, mervärden och prisvärdhet. Det är ord som snurrar mellan mina öron, ungefär där glasögonen hittar sin naturliga plats. Ägna de fyra orden en tanke så återkommer vi snart dit.

Det är inte långt kvar till Ny Nordisk Mat-konferensen som går av stapeln i Finland i oktober. Innan dess är det dock dags för en nationell konferens i Sverige som äger rum på Öland i nästa vecka och syftar till att utveckla arbetet med den svenska regeringens vision Sverige – det nya matlandet. Syftet med konferensen är inte blygsamt, utan meningen är att skapa en branschöverskridande mötesplats där politiker, intresseorganisationer, företagare och entreprenörer årligen möts för att delta i arbetet med att utveckla Sverige som matnation och besöksplats.

I år kommer temat vara Framtiden matland 2020 där de fyra orden dyker upp. Frågan är nämligen hur kvalitet kan kopplas till ursprung, mervärden och prisvärdhet. Det finns ett flertal intressanta frågeställningar: Hur mycket får kvalitet kosta? Vilka mervärden kan man koppla till en produkt med ett tydligt geografiskt ursprung?

Det är självklart frågor som kan appliceras på hela Norden. Men om kvalitet, ursprung och mervärden inte kopplas ihop med priset på en produkt blir diskussionen något haltande. Det spelar ingen roll hur bra produkter vi än producerar i Norden om det inte finns något intresse av att köpa dem. Och självklart hoppas vi på en intressant diskussion på Öland, det är en bra och imponerande deltagarskara. Förutom att programmet innehåller sex stycken intressanta samtal mellan organisationer och företagare kommer ett antal utländska gäster att bidra till att lyfta vår nationella blick. Frågan är om de kan ge inspiration till hur vi i Sverige tydligare kan jobba med kvalitativa produkter med ett geografiskt ursprung som ger kunden de mervärden som efterfrågas till ett rimligt pris?

No comments:

Post a Comment