Ny Nordisk Mat er en ideologi som brer seg raskt for tiden. Vi får nye begreper som Ny Nordisk Diett og Ny Nordisk Hverdagsmat. Vi ser at topp-end gastronomien har tatt til seg tenkningen og antallet restauranter som nå serverer lokal, regional og nordisk mat har ganske enkelt eksplodert det siste året. Nå er dette en hovedtrend i restaurantverden i Norden.
Hensikten med programmet er imidlertid også at tenkningen skal få gjennomslag i hverdagen til den enkelte. Dette er mye mer krevende. Endringer i hverdagens kosthold er noe som skjer på lang sikt og som krever at det man ønsker å skifte til smaker like godt, tar like kort tid og gjerne koster litt mindre. Med Ny Nordisk Mat sin ideologi om å spise mer i samsvar med årstidene, mer rotgrønnsaker, mer bær og mer grovt mel er dette fullt mulig. En gjennomtenkning trenger man likevel.
Det vi ser nå er at de store systemene, de største landene er i gang med tenkning om endring. De små derimot har allerede gjort ganske mye, for det er lettere å snu en liten skute enn en stor. Dette er oppmuntrende og det er derfor spennende å se at både på Færøyene og Åhland nå har stort driv i å få Ny Nordisk Mat implementert både som konsept for turisme og også i skoler og offentlig representasjon. Personlig tror jeg også at dette er et helt riktig spor. Små destinasjoner må dyrke fram sitt særpreg og mat er kanskje den enkleste og mest synlige måten å gjøre det på. Når man kommer som turist til Åhland betyr det lite om et glass øl koster 4 eller 7 Euro, det er mye viktigere at øllet har en historie, er lokalt brygget, er unikt og smaker godt. Det samme gjelder maten, vi ønsker å oppleve noe unikt på ferie, mat er selve essensen av Italia og nå er det også essensen av Åhland. Et herlig feriemål for den som ikke har oppdaget det enda!
No comments:
Post a Comment