Inom Ny Nordisk Mat II kommuniceras det nordiska köksmanifestets värdegrund genom olika projektverksamheter. Under de senaste åren har fokus legat på att spetsa kommunikationen genom pilotprojekt inom barn och mat i Norden, matdiplomati, offentlig måltid, mat och hälsa samt mat som kreativ näring. Nya områden är bland Norden som gastronomisk region, gatumat (street food) samt små och medelstora matproducenter och -företagare. Det svenska ordförandeskapet i Nordiska ministerrådet sätter sin prägel 2013.
Varje NNM-projekt har sina särskilda målgrupper och intressenter som nås genom mångsidig kommunikation och goda nationella samarbetsparter. KreaNord och Nordic Innovation har varit starka stöttepelare i fråga om det internationella arbetet inom NNM II. Kommunikationssamarbetet till Nordiska ministerrådet är givet och har upplevt ett uppsving under senaste år.
Inom NNM II's kommunikation har det satsats på kontinuitet i nyhetsflödet på webbplatsen samt i de sociala medierna och detta har burit frukt. Vi är glada och tacksamma för en stadig, positiv trend i antalet besökare i våra kanaler. Matkommunkationen i Norden har parallellt med NNM's verksamhetsperiod nått nya vidder och internationellt. Det finns grund för det internationella intresset för nordiska mattrender!
Videodokumentationerna om NNM II projektens aktiviteter på Youtube visar på variationen i fokusområden - en utmaning för effektiv kommunikation. Därtill kommunicerar vi på olika nordiska språk och engelska om varandra.
Våra projektledare sitter på hög kompetens som tillsammans med genomtänkt kommunikation ger mervärde för kommunikationen till såväl intressenter, media som allmänhet. Projektledarna anammar sin roll som nordiska talespersoner med engagemang även utanför den egna bekvämlighetszonen. Kommunikation bygger i stora mått på yrkesnätverk samt det intresse som NNM's verksamhet skapar.
Vi ser framemot ett förstärkt nyhetssamarbete med nationella mataktörer i Norden för ömsesidig nyhetsförmedling 2013. Likväl tar vi aktivt plats i både nordiska och internationella, i små och större evenemang, möten, diskussioner där vi ser potential för NNM att lyfta helhetsupplevelsen. Vi inleder året med NNM konferens om nordisk street food i Malmö samt medverkan i Nordic Cool 2013 i Washington DC. Kommunikation om NNM är fyllt av spänningsmoment!
Bettina Lindfors, informatör NNM II
No comments:
Post a Comment